Arbeidsongeval - Limburg Helpt vzw (Arbeidsongevallen, Uitkering) - Rechtenverkenner
Naar inhoud
Opgelet: de informatie in deze rechtenverkenner is niet meer volledig up-to-date.
We werken aan een nieuwe rechtenverkenner.
[ Uw postcode: Federaal niveau ]
Rechtenverkenner Uw postcode invoeren Druk deze pagina af
 

Arbeidsongeval - Limburg Helpt vzw

Een fout gevonden?
Klik hier en laat het
ons weten



Omschrijving

De vzw Limburg Helpt heeft tot doel een onmiddellijke steun te verlenen aan nabestaanden van slachtoffers van een dodelijk arbeidsongeval, inbegrepen op weg naar en van het werk. Het betreft een éénmalige financiële tegemoetkoming.

Voorwaarden

Het slachtoffer dient :

  • in Limburg gevestigd te zijn en aldaar werkzaam;
  • OF buiten Limburg in België gevestigd te zijn en werkzaam in Limburg, enkel mits wederkerigheid verzekerd is. Hiermee wordt bedoeld dat door een soortgelijke vereniging van de andere provincie ten aanzien van de Limburgse werknemers en / of hun gezinnen een gelijkaardige gunst verleend wordt;
  • OF gevestigd te zijn in Limburg en werkzaam buiten Limburg in België.

Indien, in voormelde gevallen, de persoon buiten Limburg en zelfs buiten België overlijdt in de uitoefening van een tijdelijk opdracht van zijn / haar werkgever, zal Limburg Helpt eveneens een tegemoetkoming uitkeren. Aanvragen die meer dan 5 jaar na datum van het ongeval worden ingediend, kunnen niet meer in aanmerking worden genomen.

Aanvragen

Waar?

De aanvraag dient schriftelijk gericht te worden aan de voorzitter van de vzw Limburg Helpt, in casu de gouverneur van de provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt, met als inhoud :

  • de uitdrukkelijke formulering van het aanvragen van steun;
  • de volledige identiteit van de overledene;
  • de volledige identiteit van de werkgever;
  • een attest van de verzekeringsmaatschappij - waarbij de werkgever voor dergelijke risico's verzekerd is - waarin verklaard wordt dat het effectief een arbeidsongeval betreft een document - Uittreksel samenstelling van het gezin, (gratis te bekomen bij de dienst Bevolking van de domiciliegemeente van het slachtoffer). De aanvraag kan tevens gebeuren in elk sociaal huis

Hoe?

Aandachtpunten

  • Het document "gezinssamenstelling" dient zorgvuldig op zijn juistheid en actualiteit gecontroleerd te worden. Een voorbeeld: een kind van 26 jaar, op het uittreksel vermeld als "zonder beroep" roept twijfels op. Er bestaat immers geen wettelijke verplichting om beroep (en de wijzigingen eraan) aan de gemeente mee te delen. Misschien is deze persoon in werkelijkheid reeds afgestudeerd / aan het werk en dus niet meer ten laste, hetgeen van invloed is op het bedrag van de steun.
  • Indien een persoon, slachtoffer van een arbeidsongeval, ingevolge letsels hierbij opgelopen overlijdt (zelfs jaren later), hebben de nabestaanden recht op een financiële tegemoetkoming. In dit geval is een attest van de behandelende geneesheer vereist waarbij deze verklaart dat het overlijden van X het gevolg is van het arbeidsongeval hem/haar overkomen op .... + een attest waarbij de verzekeringsmaatschappij dit overlijden erkent als zijnde het gevolg van dit arbeidsongeval.
  • In geval er betwisting bestaat of het al dan niet een arbeidsongeval betreft en de verzekeringsmaatschappij het nodig acht een onderzoek in te stellen en/of de zaak aanhangig gemaakt wordt bij de Arbeidsrechtbank, is het aangewezen de aanvraag tot tegemoetkoming principieel in te dienen, in afwachting van de resultaten van het onderzoek of van de rechterlijke beslissing.
  • Indien een vrouw in verwachting is bij het overlijden (als gevolg van een arbeidsongeval) van haar echtgenoot / samenwonende partner dan heeft zij recht op een bijkomende financiële steun bij de geboorte van het kind. Er moet op dat ogenblik wel een aanvraag hiertoe worden ingediend, gestaafd met de nodige bewijzen.
  • Nabestaanden van een zelfstandige die in de uitoefening van zijn beroep (arbeidsongeval) overlijdt kunnen eveneens aanspraak maken op steun van de vereniging.
  • Gerechtigden op een tegemoetkoming - dit geldt ook voor de kinderen ten laste - die, ingevolge een administratieve of gerechtelijke beslissing, voor tenminste 66 pct blijvend lichamelijk of geestelijk gehandicapt of arbeidsongeschikt verklaard zijn, bekomen het dubbel van de vastgestelde uitkering.

Bedrag

  • 945,00 euro voor de overlevende echtgeno(o)t(e) of partner
  • 315,00 euro per kind ten laste.
    (bedragen geldig vanaf 1 januari 2008)

op voorwaarde dat zij op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn als de overledene en als dusdanig ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters.

Bij het overlijden van een kind-werknemer ingevolge een arbeidsongeval, op hetzelfde adres gedomicilieerd als zijn/haar ouders, wordt aan deze laatsten een tegemoetkoming uitgekeerd. Het bedrag ervan is hetzelfde als dat bepaald voor de overlevende echtgeno(o)t(e) voor zover geen van beide ouders een beroepsinkomen geniet uit hoofde van werkprestaties en daarenboven geen ander inwonend kind van een beroepsinkomen geniet.

Indien de ouders of één van de ouders een beroepsinkomen genieten uit hoofde van werkprestatie of indien er benevens het overleden kind-werknemer nog een ander inwonend kind een beroepsinkomen geniet, wordt dit bedrag vastgesteld zoals voor de kinderen ten laste.

Gevallen die niet beantwoorden aan wat voorafgaat, worden afzonderlijk onderzocht. De tegemoetkoming zal in principe worden uitbetaald aan de persoon die de kosten van de begrafenis draagt.

In geval aan de aanvraag een positief gevolg wordt gegeven, wordt de burgemeester van de domiciliegemeente van de rechthebbende hiervan in kennis gesteld (ongeacht wie de aanvraag indiende). De brief maakt melding van de beslissing en van het toegekende bedrag. Als bijlagen worden ingesloten:
  • een cheque op naam van de rechthebbende die door de burgemeester aan deze persoon dient bezorgd te worden
  • een verklaring die door de rechthebbende dient ondertekend te worden bij ontvangst van de cheque. De burgemeester dient de ondertekende verklaring terug te sturen aan de voorzitter van de vereniging.

Mocht een andere persoon (dan de burgemeester) of instelling de aanvraag hebben ingediend, dan worden zij in kennis gesteld van de al dan niet toekenning van de steun en - in voorkomend geval - van het feit dat de uitkering via de burgemeester verloopt.

Meebrengen

  • Attest van de verzekeringsmaatschappij - waarbij de werkgever voor dergelijke risico's verzekerd is - waarin verklaard wordt dat het effectief een arbeidsongeval betreft
  • Attest "gezinssamenstelling" (gratis te bekomen bij de dienst Bevolking van de domiciliegemeente van het slachtoffer).

Contacteer

Organisatie Limburg helpt vzw
Provincie Limburg
Adres Universiteitslaan 1
3500 Hasselt
Tel 011 23 81 81
Website www.limburg.be

Raadpleeg ook de volgende rechten:

De inhoud van deze fiche is opgesteld door medewerkers van de provincie Limburg.
Officiële benaming: Limburg Helpt vzw.
Laatste update fiche: 11/08/2017.