Omschrijving
Het sociaal telefoontarief is een korting op de vaste of mobiele telefoon- of internetrekening. Als u in aanmerking komt voor het sociaal tarief, betaalt u minder voor de telefoonaansluiting, betaalt u een lager abonnementsgeld en een lager gesprekstarief.
Voorwaarden
U komt in aanmerking als:
- u nog niet van het sociaal tarief geniet
- niemand in uw gezin van het tarief geniet
- u aangesloten bent bij een operator die het sociaal telefoontarief aanbiedt
- u behoort tot een van de volgende doelgroepen:
- 65+ met bepaalde inkomensvoorwaarden
- voor meer dan 66% gehandicapt
- u ontvangt een leefloon
- slechthorend
- een laryngectomie ondergaan
- militaire oorlogsblinde
Uitgebreidere voorwaarden bij bovenstaande doelgroepen vindt u op de website van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT)
Aanvragen
Waar?
Bij uw telecommunicatieoperator (Proximus, Telenet, Scarlet...)
Hoe?
Als u denkt aan de voorwaarden voor het sociale telefoontarief te voldoen, dient u uw aanvraag in bij de operator van uw keuze.
Uw gegevens worden doorgestuurd naar het BIPT. Voldoet u aan de voorwaarden, dan kent het BIPT u het sociaal telefoontarief toe.
Bedrag?
U ontvangt minstens de volgende korting:
- ontvangers van een leefloon:
- 40% maandelijkse korting op uw internetabonnement, met een maximum van 8,40 euro
- 3,10 euro maandelijkse korting op uw gesprekken (vast of mobiel)
- andere doelgroepen:
- 50% korting op de aansluiting op de vaste telefoon
- 40% maandelijkse korting op uw telefoon-, gsm- of internetabonnement, met een maximum van 8,40 euro
- 3,10 euro maandelijkse korting op uw gespreken (vast of mobiel)
U kunt maximum 11,50 euro korting per maand krijgen.
Als u het abonnement en de communicatie aan twee verschillende operatoren betaalt, verleent alleen de operator die de communicatie levert een korting op de gesprekken voor maximaal € 11,5
Bijkomende informatie
Website BIPT - Sociaal Telefoontarief
Laatste update fiche: 19/07/2019.